Michelram_LogoMichelram_LogoMichelram_LogoMichelram_Logo
  • Home
  • Over mij

Tic-Tac-Toe

  • Home
  • Projecten
  • Tic-Tac-Toe
Screenshot van zelfgemaakte bordspel Reversi
Reversi
November 25, 2023
Thermodynamica – Monte Carlo Simulatie
September 12, 2024
Published by Michel on April 28, 2024
Categories
  • Projecten
Tags
  • canvas
  • game
  • javascript
  • twist
We kennen allemaal het spelletje boter kaas en eieren, in het engels beter bekend als Tic-Tac-Toe. Ik zag laatst op social media een variant langskomen waarbij de X's en O's een bepaalde tijd maar op het scherm bleven om het spel te winnen. Het leek mij wel leuk om te maken, want volgens mij heb je gelijk minder gauw dat je in de vaste sleur van gelijkspel na gelijkspel terecht komt.

Challenge

Ik heb hiervoor de reversi code kunnen hergebruiken met het tekenen van een canvas. Echter moest ik dit keer in het grid bijhouden hoe lang elk blokje intussen al levend was.
Ik had twee keuzes:
  • Door een extra 3x3 "schaduw"-veld als 2e dimensies toe te voegen. Één voor nummer met de spelers (1=X 2=O) en een ander grid voor het aantal "leven" dat de steentjes nog overheeft.
  • Door 1 3x3 veld te gebruiken, en daarin met de + of - de levensduur te vullen als het respectievelijk X (+) of O (-) is.
    Ik heb uiteindelijk gekozen voor de tweede optie. Ieder gezet kruis of rondje bestaat maximaal 3 van zijn/haar eigen beurten. Dus het is gewoon een kwestie van alle veldjes na de beurt langsgaan, en alles met een bepaalde waarde na elke beurt laten 1 laten aftellen richting 0, tot ze weer bij 0 uitkomen. Een plek met waarde -1 of +1, zou in de beurt van de tegenstander dus al vervangen kunnen worden.

    Winnaar

    De winst is nog steeds bepaald door de speler die 3 steentjes aangrenzend aan elkaar kan neerzetten. Alleen is het dus nooit gelijkspel, en zal je door moeten spelen tot er 1 winnaar overblijft.
  •  

    Playground (CSS)

     
    Share
    0
    Michel
    Michel

    Related posts

    November 27, 2025

    Ising Model


    Read more
    April 24, 2025

    Belousov-Zhabotinsky reactie


    Read more
    September 12, 2024

    Thermodynamica – Monte Carlo Simulatie


    Read more

    Leave a Reply Cancel reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    About the blog

    Ik probeer actief mijn kennis van programmeren up-to-date te houden. Dit doe ik door in mijn vrije tijd te rommelen met programmeerprojecten. Als ik leuke projecten bedenk om hier te plaatsen, kun je daarover lezen op de startpagina.

    Recent posts

    • 0
      Ising Model
      November 27, 2025
    • 0
      Belousov-Zhabotinsky reactie
      April 24, 2025
    • 0
      Thermodynamica – Monte Carlo Simulatie
      September 12, 2024
    © 2025 Michel's DevHub