Reversi
November 25, 2023Thermodynamica – Monte Carlo Simulatie
September 12, 2024
We kennen allemaal het spelletje boter kaas en eieren, in het engels beter bekend als Tic-Tac-Toe. Ik zag laatst op social media een variant langskomen waarbij de X's en O's een bepaalde tijd maar op het scherm bleven om het spel te winnen. Het leek mij wel leuk om te maken, want volgens mij heb je gelijk minder gauw dat je in de vaste sleur van gelijkspel na gelijkspel terecht komt.
Challenge
Ik heb hiervoor de reversi code kunnen hergebruiken met het tekenen van een canvas. Echter moest ik dit keer in het grid bijhouden hoe lang elk blokje intussen al levend was.
Ik had twee keuzes:
Door een extra 3x3 "schaduw"-veld als 2e dimensies toe te voegen. Één voor nummer met de spelers (1=X 2=O) en een ander grid voor het aantal "leven" dat de steentjes nog overheeft.
Door 1 3x3 veld te gebruiken, en daarin met de + of - de levensduur te vullen als het respectievelijk X (+) of O (-) is.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de tweede optie. Ieder gezet kruis of rondje bestaat maximaal 3 van zijn/haar eigen beurten. Dus het is gewoon een kwestie van alle veldjes na de beurt langsgaan, en alles met een bepaalde waarde na elke beurt laten 1 laten aftellen richting 0, tot ze weer bij 0 uitkomen. Een plek met waarde -1 of +1, zou in de beurt van de tegenstander dus al vervangen kunnen worden.
Winnaar
De winst is nog steeds bepaald door de speler die 3 steentjes aangrenzend aan elkaar kan neerzetten. Alleen is het dus nooit gelijkspel, en zal je door moeten spelen tot er 1 winnaar overblijft.